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Aste Nagusi-pediaAste Nagusi-pedia

Aste NagusiaAste Nagusia
Aste Nagusia Bilbon ospatzen dugun jai astea da. Gaztea izan arren, parranda guztien ama bihurtu eta nazioarteko miresmena irabazi du.Aste Nagusia es una semana de fiesta que celebramos en Bilbao que, a pesar de su juventud, se ha ganado la admiración mundial por haberse convertido la madre de todas las parrandas.Bilboko gizarte mugimenduek sortu zuten 1978an, eta hainbesteko indarrez errotu zen, Udalak, antolatzaileen herri mobilizaziorako gaitasunaren aurrean harrituta, Aste Nagusia Bilboko jai nagusi ofizial gisa onartzea besterik ez zuela izan.Creada en 1978 por los movimientos sociales de Bilbao, arraigó con tal fuerza, que el Ayuntamiento, atónito ante la capacidad de movilización popular de sus administrados, no tuvo más remedio que aceptarla como la fiesta mayor oficial de Bilbao.
KonpartsakComparsas
Konpartsak Bilboko hainbat gizarte erakunderen jai alderdia osatzen dituzten taldeak dira, herritik sortutakoak.Las comparsas son agrupaciones populares que representan a diferentes movimientos sociales de Bilbao, reflejando la diversidad del tejido asociativo de la villa.Elkarte horiek Bilboko elkarte sarearen aberastasunaren, aniztasunaren eta heterogeneotasunaren isla dira.Junto al Ayuntamiento, se ocupan de organizar las fiestas, siendo el principal motor de las mismas.Jaien eragile nagusia dira, eta Udalarekin elkarlanean antolatzen dituzte, borondate hutsez.
MarijaiaMarijaia
Marijaia jaiaren pertsonifikazioa da.Marijaia es la personificación de la fiesta.Mari Puri Herrero artistak sortu zuen 1978an Txomin Barulloko konpartsakide batzuen proposamenez, eta Aste Nagusiko irudi ikoniko nagusia da.Creada en 1978 por la artista Mari Puri Herrero a propuesta de unas comparseras de Txomin Barullo, es la figura icónica principal de Aste Nagusia.Arriaga antzokiko balkoian agerraldia egiten duenean, festari hasiera ematen dio, eta itsasadarrean su hartzen duenean, festa amaitutzat ematen du. Aste Nagusi osoa kaleetatik dantzan igarotzen du, besoak altxatuta, harrera eta ospakizuna iragartzeko. Ez dago argi zein den bere egoera zibila, baina zenbait konpartsakide bere gonen azpitik gorrituta eta arnasestuka ateratzen ikusi dituztela zabaldu da.Es la que abre la fiesta con su aparición en el balcón del teatro Arriaga y la cierra al arder en la ría. Se pasa toda la fiesta bailando por las calles, con sus brazos levantados en señal de celebración y acogida. Se desconoce su estado civil, pero existe el rumor de que se ha visto a algunas comparseras y comparseros salir sonrojados y jadeantes de debajo de sus faldas.Aste Nagusi osoa kaleetatik dantzan igarotzen du, besoak altxatuta, harrera eta ospakizuna iragartzeko. Ez dago argi zein den bere egoera zibila, baina zenbait konpartsakide bere gonen azpitik gorrituta eta arnasestuka ateratzen ikusi dituztela zabaldu da.Se pasa toda la fiesta bailando por las calles, con sus brazos levantados en señal de celebración y acogida. Se desconoce su estado civil, pero existe el rumor de que se ha visto a algunas comparseras y comparseros salir sonrojados y jadeantes de debajo de sus faldas.
TxupinaTxupín
Txupina Aste Nagusiari hasiera ematen dion ekitaldia da: Arriaga antzokiko balkoitik pregoia irakurri, Txupinerak txupina bota, eta Marijaia jendetzaren aurrean dantzan hasten da.El Txupín es el acto que da inicio a Aste Nagusia, consiste en la lectura del pregón desde el balcón del teatro Arriaga, el lanzamiento del Txupín por parte de la Txupinera y la salida de Marijaia ante la multitud.Ganorazko bilbotarrek beti eta nonahi zuzendu behar izaten dute txupina izendatzeko hori ez den beste izen bat erabiltzen duen edonor, eta ipurdia zapaten puntarekin berotuko diote, txupin hitzaren erabilera okerrari eusten badio. Txupinari “txupinazo” deitzen dionak, Athletici “el Bilbao” edo bakailaoari “bacalado” deitzearen antzeko zentzugabekeria egiten du.Las bilbainas y bilbainos (con diptongo) de fuste deben corregir siempre y en todo lugar a todo aquel indocumentado que se refiera al acto por otro nombre que no sea el de Txupín, y correrlo a paraguazos si insiste en su error. Quien llama “chupinazo” al Txupín, incurre en una ignominia similar a llamar “el Bilbao” al Athletic o “bacalado” al bacalao.Era berean, txupineko ekitaldian egundoko olgetan Bilboko Urari kortxoa kentzea ontzat hartzen da, baina irina, arrautzak eta nazkagarrikeria sortzen duten gainerako elementuak erabiltzea eta alferrik jaurtitzea iraintzat hartuko du Bilbo benetan bihotzean daraman amaren edozein seme-alabak.Asimismo, en el acto del Txupín está bien visto descorchar botellas de Agua de Bilbao entre gran jolgorio, pero se considera una ofensa el uso y desperdicio de harina, huevos y demás elementos generadores de marranería.
TxupineraTxupinera
Txupinera, urtero, konpartsakide ezberdin bat da, beti emakumezkoa, txupineraren udal ogibide zaharraren omenezkoa.La Txupinera es una comparsera, siempre mujer, en homenaje al antiguo oficio que se traspasaba de madres a hijas de txupinera.Udaleko langilea zen, eta, besteak beste, bilbotarrei hainbat berritasun eta ospakizun iragartzeko, txupinen jaurtiketaz arduratzen zen. Ogibidea amatik-alabara pasatzen zen.Se trataba de la empleada del Ayuntamiento que se ocupaba, entre otras labores, del lanzamiento de txupines para anunciar diversas novedades y celebraciones a los y las bilbotarras.Bere lana jaiari hasiera ematen dion txupina jaurtitzea da, baita egunero, diana gisa, goizeko hamarretan txupina botatzea ere. Pregoilariarekin batera, protokolo ekitaldi ugaritara joaten da.Su labor consiste en lanzar el txupin que da inicio a la fiesta, así como uno cada día a las diez de la mañana, a modo de diana, entre otros muchos actos protocolarios en compañía del pregonero o pregonera.Konpartsakide batek izan dezakeen ohorerik handiena da: Bilboko txupinera izatea.Es el más alto honor al que puede aspirar una comparsera: ser Txupinera de Bilbao.
PregoilariaPregonero / Pregonera
Bilbon pertsona garrantzitsua eta bereziki maitatua da, eta Pregoilari izendatzearekin batera, egindako lan ona aitortzen zaio.Es una persona relevante y especialmente querida en Bilbao a la que se reconoce su buen hacer con este nombramiento.Txupin egunean, bere funtzioa pregoia irakurtzea da, eta, ondoren, Txupinera laguntzea mota guztietako jai, komunikazio eta protokolo ekitalditan, pausu bakoitzean, botxoko biztanle guztien maitasuna jasoz.Su función es la lectura del pregón en el txupin y asistir a todo tipo de actos festivos, de comunicación y protocolo, siempre de la mano de la Txupinera, recibiendo a su paso el cariño de los y las botxeras.Bilbotar batek izan ditzakeen kargurik gorenenak Txupinerarena eta Pregoilariarena dira, maila baxuagoko beste batzuen gainetik, hala nola alkate, gotzain edo Athleticeko presidentearena.El de Pregonera y el de Txupinera son los más altos cargos que puede ostentar alguien natural de Bilbao, muy por encima de otros de rango menor, como el de alcalde, obispo o presidente del Athletic.
TxosnakTxosnas
Txosnak konpartsek muntatzen dituzten aldi baterako instalazioak dira. Bertan, mota guztietako edabe bizigarriak eta jaki gozoak eskaintzen dira, baita era guztietako ikuskizunak eta jai ekintzak ere.Las txosnas son las instalaciones temporales que montan las konpartsas, en las que se ofrecen toda clase de estimulantes bebedizos y deliciosos manjares, además de toda suerte de espectáculos y actividades festivas.Dekorazioak adierazpen askatasunerako espazio bat dira, eta horietan, unean uneko errealitateari egindako kritika soziala umorez eta garraztasunez adierazten da.Sus decoraciones son un espacio de libertad de expresión, desde el que se manifiesta con humor y mordacidad la crítica social a las realidades del momento.Bildutako diruarekin, Aste Nagusiko ekintzen programazioa ez ezik, urte osoan, mota guztietako gizarte, kultura eta jai jarduerak ere antolatzen dira.De su recaudación dependen no solo la programación de los actos propios de Aste Nagusia, sino también la organización de todo tipo de actividades sociales, culturales y festivas durante el resto del año.Txosnak muntatzen, kudeatzen eta desmuntatzen diharduten pertsonak ez dira profesionalak eta borondatezko lana egiten dute, guztiok jaia goza dezagun. Kontuan har ezazu hori jaiez gozatzera txosnetara hurbiltzen zarenean.Las personas que trabajan en su montaje, gestión y desmontaje están lejos de ser profesionales y lo hacen de manera altruista, para el disfrute general. Ten en cuenta y valora esto siempre que te acerques a una de ellas.